Kollektivtrafiken i Japan

Skriven av den 7 mars, 2012 i Transport - Inga kommentarer
yamanote-linjen

Det finns ett flertal olika sätt att ta sig fram i Japan. Åker du till de större städerna brukar det finnas ett utbrett tunnelbansnätverk med många tåg i timmen. Det är mycket folk som använder tunnelbanan och vid rusningstrafik kan det bli riktigt tight om vi säger så. Givetvis beror detta på vilka sträckor och vilka tidpunkter du åker, men en sak som är säker är att det är många japaner som använder tunnelbanan.

Förutom tunnelbanan finns det ofta många olika tåglinjer också. Många ägs av JR (Japan Rail) men det finns flera privata tåglinjer också. Även här går tågen ofta men det kan ändå vara svårt att få sig en sittplats på grund av den stora mängd folk som utnyttjar tåg och tunnelbana.

Även bussnätet i städerna brukar vara så pass effektivt att man förutom vid rusningstrafik behöver stå upp. Givetvis varierar detta från stad till stad, och vart man åker. Min egen erfarenhet är dock att 75% av fallen har jag kunnat sitta ner på bussar. Detta är dock enbart min egen erfarenhet och detta kommer skilja beroende på vart du ska och när du åker.

Jag skulle tippa att 90% av er som ska till Japan kommer att besöka Tokyo, så här följer lite egna åsikter och upptäkter om kollektivtrafiken i Tokyo. Först och främst, det bor enormt mycket folk i Tokyo på en relativt liten yta. Detta resulterar att det är mycket folk som ska ta sig från en punkt till en annan på samma gång. Oavsett hur du tänker resa kommer det vara mycket folk under rusningstimmarna. Speciellt de tåg och tunnelbanor som går mellan stora stadsdelar. En av de kändaste linjerna är Yamanote-linjer och är bland ett par andra en av den mest använda tåglinjen. Tåglinjen är utformad som en cirkel och går runt och runt i den centrala delen av Tokyo. Ett varv tar ungefär en timme. Yamanote-linjer passerar flera olika stora stadsdelar, bland annat Ikebukuro, Shinjuku, Shibuya, Shinagawa, Tokyo med flera stora stationer. Det kan tilläggas att det är en upplevelse att stå på Shinjuku station i rusningstid och se vilket flöde av människor som bara strömmar ner och upp för trapporna till de olika parongerna. Inget man ser i Sverige och man imponeras verkligen av hur väl deras kollektivtrafik fungerar.

Om du reser runt i Tokyo kan du komma att behöva byta tåg/tunnelbana ett flertal gånger innan du når din slutdestination. Vissa stationer som Shinjuku har mängder av anslutande tåg- och tunnelbanslinjer från ett flertal olika företag. Många skrämms av detta enorma nätverk av kollektivtrafik men det är förvånansvärt enkelt att ta sig fram i Japan då allt är bra skyltat och det finns en hel del informationsdiskar där de åtminstone kan tillräckligt bra engelska för att svara på vägbeskrivningsfrågor. Dock är det en fördel om man kan Japanska för att undvika eventuella missförstond. Tro dock inte att det kommer gå som på en räls, för man kommer gå vilse och kommer ibland ta fel tåg, det händer.

Då blir man kanske smått nyfiken på vad som händer om man tar fel tåg, får man böter om kontrollanten kommer? Svaret är nej. Det har ett fantastiskt välfungerande system i Japan som både är effektivt och säkert. När du ska köpa din biljett får du först hitta din station på kartan ovanför automaterna. Vid namnet på stationen finns även en siffra. Denna siffra berättar hur mycket det kostar att åka till just den stationen. På automaten framför dig finns inga namn på stationer (i de flesta fall), utan man köper en biljetter med ett visst värde. Till exempel låt säga att vi befinner oss i Shinjuku och ska åka till en station som heter Takadanobaba. Då kommer det stå 130 vid stationen Takadanobaba och stoppar därför in 130 yen eller mer och klickar på knappen som det står 130 på. Detta kan vara ovant i början men är bara en vanesak. Sen när du ska ta tåget får du först gå igenom en typ av bijettgrind där du stoppar in biljetten som kommer att komma ut på andra sidan. Denna tar du med dig och stoppar in i en likadan biljettgrind väl framme vid din slutdestination, i detta fall Takadanobaba, och du kommer ut från stationen. Det vill säga, för att komma till parongerna krävs det att du har en biljett du stoppat in i dessa biljettgrindar. Likaså, för att komma ut från paronger och lämna stationen krävs det också att du stoppar in en biljett, fast på andra hållet. På detta vis håller de koll på att folk betalar tillräckligt mycket. Skulle du ha betalt för lite går dock detta att lösa med hjälp av en maskin som liknar en biljettautomat som du finner i närheten av grindarna. Här stoppar du in din biljett och maskinen räknar snällt ut vad mellanskillnaden blir. Har du bråttom till tåget och inte har tid att kolla hur mycket det kostar kan du välja den billigaste biljetten och sedan betala mellanskillnaden när du anländer till stationen. Ett smart tips jag fick från Daniel (dannesjapanblogg.blogspot.se)!

Om du tänkt åka runt en del med kollektivtrafiken i Japan har de något som kallas Suica eller Pasmo. Det är en kort som kostar 500 yen (ungefär 40 SEK) som du laddar med pengar. Detta används sen när du åker kollektivtrafik i Japan, inklusive buss. Du kan även på flera ställen betala med detta kort. Då detta är ett touch-kort behöver du enbart när du går in på stationen touch’a en panel vid biljettgrindarna, och sen toucha en gång till när du ska ut. Då räknar systemet ut hur mycket din resa kostade och drar det från kortet. Har du inte tillräckligt med pengar får du fylla på kortet inne på stationen innan du kan komma ut.

Som du kanske märkt är det alltså inga problem att åka fel, så länge man inte försöker lämna stationen man kommit fram vid. Det är inga problem att gå mellan de olika parongerna och du kommer enkelt kunna ta ett tåg tillbaka utan några komplikationer.

En sista sak jag vill tillägga är när tåg och tunnelbanor slutar gå. I storstaden Tokyo är det inte ovanligt att sista tåget slutar gå vid midnatt. Tänk på att har du byten du ska hinna med gäller det att kolla upp när dessa slutar gå också. En del håller igång hela natten fram till morgonen när tågen börjar gå igen, andra väljer karaoke-ställen, antingen för att sjunga eller sova. Det finns även internetcafe eller restauranger som har öppet fram till morgonen man kan spendera natten på. Tänk på att taxi är generellt dyrt i Japan så ska du hem så planera så att du hinner med kollektivtrafiken.

Om författaren

-

Det går inte att kommentera det här inlägget.